حرفهای دخترونه

حرفهای دخترونه

حرفهای دخترونه

حرفهای دخترونه

بختم باز نمی شود!

دختری هستم 22 ساله و هر زمانی که خواستگار برایم می آید یا من او را نمی­پسندم یا مهرش به دلم نمی افتد و یا... به هر صورت تا به حال چند خواستگار خود را رد کرده ام. وقتی مشکلم را به دوستی گفتم دعای محبت برایم تجویز کرد که آن هم فایده ای نداشت پس از آن گفتند کسی در همسایگی است که بخت شما را بسته است و هر چه می تواند به خواستگاران از بدی شما می گوید که دعای زبان بند برای حل مشکل به من تحویل شد، چند جور دعای دیگر هم برای این کار افاقه نکرد. هر کسی به من می رسد می گوید فلانی عقد نکرده ازدواج نکرده و... حالا بگویید من چه کار کنم تا بختم باز شود؟


خواهر گرامی! در پاسخ به مسئله ای که تحت عنوان مشکل ازدواج مطرح فرمودید، توجه به نکات زیر لازم و ضروری است که مطالعه و دقت در مطالب آن، می تواند بخش زیادی از دغدغه های ذهنی تان را بکاهد.


الف) هر چند دختر جوان و دم بختی و نیز والدین او علاقه مندند تا وی هر چه زودتر ازدواج کرده، زندگی آینده اش را روشن کند و به اصطلاح از بلاتکلیفی بیرون آید و...؛ ولی چه خوب است به شرایط و موقعیت های اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و... جامعه و فرد توجه کافی شود. با توجه به عوامل مختلفی که در سطح کلان جامعه مطرح است، سن ازدواج دختران و پسران بالا رفته است. بنابراین دختر خانمی همچون شما که حدود 23 سال سن دارد، زمان ازدواجش دیر نشده است؛ گرچه باور بر این است که سن ازدواج باید پایین تر از سن کنونی باشد. پس دغدغه خاطرتان که چرا هنوز در جریان خواستگاری ها، توافقی حاصل نشده است. چندان جایگاهی ندارد.


اگر شما در جامعه و فرهنگی زندگی می کردید که سن ازدواج کمتر از 20 سالگی بود، جای نگرانی برای دیر شدن ازدواج وجود داشت.


ب) نداشتن خواستگارهای متعدد و زیاد و یا به توافق نرسیدن خانواده ها یا دختر و پسر و به عبارت دیگر جور نشدن آن، یک امر طبیعی است و هرگز نشانه بخت بد یا بسته شدن بخت فرد نیست و همان طور که برای شما به عنوان یک دختر، این مشکل وجود دارد و هنوز نتوانسته اید با فرد مناسب و دلخواه خود ازدواج کنید، برای پسرها نیز این مشکل وجود دارد. علاوه بر این، شما بین دختران تنها فردی نیستید که دچار این مشکل هستید و دختران زیاد دیگری نیز هستند که مدت ها و گاهی سال ها با این مسئله روبه رو هستند؛ امّا سرانجام همسر مناسب و متناسب با روحیات خود را پیدا می کنند؛ ولی با اندکی تأخیر از نظر زمانی. پس زود ازدواج کردن آن هم با اوّلین یا دومین خواستگار، نشانه موفقیت در امر ازدواج و تأمین خوشبختی و سعادت همیشگی نیست. با کمی دقت و تفحص در بین همسایگان، فامیل و دیگران، می توانید مشاهده کنید که فرآیند خواستگاری و ازدواج، معمولاً یک فرآیند طولانی مدت است و نیازمند زمان و دقت کافی است و چه بسا همین تجربه ها و به تأخیر افتادن ها، شناخت و آگاهی تان را از موضوعات و معیارهای ازدواج بیشتر و عمیق تر کند و موفقیت در این امر مهم و حیاتی را چندین برابر کند که در نتیجه به صلاح شما خواهد بود.


ج) در فرآیند خواستگاری، همان طور که خانواده دختر از ویژگی های خانوادگی، اخلاقی و... پسر تحقیق می کنند تا با شناخت کامل و دقیقی کار انجام گیرد، خانواده پسر نیز در مراحل خواستگاری و پس از آن از خانواده دختر و خصوصیات اخلاقی و رفتاری دختر تحقیق و تفحص می کنند و این امری لازم و ضروری است و چه بسا خانواده پسر پس از خواستگاری، در تحقیقاتشان به نقطه ضعف هایی در وجود شما یا خانواده محترمتان رسیده اند و متناسب با وضعیت خانوادگی خود نیافته اند و در نتیجه، امر را پی گیری نکرده اند. بنابراین چه دلیلی دارید که جور نشدن را به بسته بودن بخت خود نسبت دهید؛ چه بسا از نظر فرهنگی، اخلاقی، خانوادگی و یا از هر نظر دیگر شما را نپسندیده اند. لازم به ذکر است که یکی از منابع تحقیق آنها، می تواند همسایگان، هم درسی ها، همکاران شما یا یکی از اعضای خانواده شما


باشد و آنها هم خود را موظف می دانند که آن چه را دیده اند و مشاهده کرده اند و باور دارند، برای آنها گزارش دهند.


د)ویژگی های ظاهری و تناسب ظاهری، یکی از معیارهای پسران و خانواده های آنها در زمان خواستگاری است و برخی


افراد، به خاطر عدم وجود این تناسب، پس از خواستگاری، پی گیری نمی کنند و شما گمان می کنید بخت شما بسته شده


است. پس این هم می تواند یکی از عوامل جور نشدن باشد و نه بسته شدن بخت.


ه) محبت معمولاً پس از اجرای صیغه عقد ایجاد می شود و نه قبل از آن. محبت بین دختر و پسر، پس از ازدواج و به تدریج حاصل می شود؛ پس انتظار نداشته باشید که همان روز اول و در همان جلسه خواستگاری محبت در دل طرفین قرار گیرد. بنابراین بهتر است از ملاک ها و معیارهای لازم و ضروری در انتخاب همسر، شناخت بهتر و دقیق تری پیدا کنید و اگر جوانی به خواستگاری شما آمد و از آن ملاک ها در حد و سطح خودتان برخوردار بود (هر چند هنوز محبت او در دل شما جایگزین نشده باشد) رضایت به ازدواج دهید؛ نه آن که منتظر باشید که اول محبت او در دلتان قرار گیرد و سپس پاسخ مثبت دهید. ملاک های ازدواج، تدین، پای بند بودن به دستورات دینی - نماز و روزه - داشتن اخلاق نیکو و داشتن اصالت خانوادگی است. بنابراین توصیه می شود که برای آگاهی بیشتر کتابهای مفیدی در این زمینه مطالعه کنید و نیز از نظرات مشورتی افراد با تجربه استفاده کنید. بنابراین حل نشدن مشکل ازدواج می تواند ریشه در عوامل و علل فوق داشته باشد. گرچه نمی خواهیم بگوییم سحر و جادو و بستن بخت، هیچ گونه واقعیتی ندارد، ولی از طرف دیگر نمی توان مطمئن بود که مورد و مشکل شما ریشه در همین مسئله دارد. وجود نیروهایی نظیر آن چه از سحر و جادو ناشی می شود، به مقتضای نظام دنیا می باشد. در این نظام، تزاحم بین زشتی ها و پلیدی ها وجود دارد و همچنان که انسان­های شیطان صفت و زشت کار وجود دارد، جن های پلید و آزار دهنده نیز وجود دارد؛ ولی باید توجه داشت که غالب آن چه امروزه در میان مردم در این باره شایع است، بی اساس است و بیشتر به افکار روانی، تخیلات، سوءظن ها، توهمات و مشکلات واقفی موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است و اگر بر فرض موردی پیدا شد که سحری در کار بود، می توان از راه های زیر برای بطلان آن استفاده نمود:


1.استعاذه به خداوند و خواندن سوره های فلق و ناس.


2.خواندن و نوشتن آیات 75 تا82 سوره یونس و همراه داشتن آن.


3.دعا و تضرع به درگاه خداوند.


4.درخواست دعا از اولیای واقعی خداوند.


5.صدقه دادن.


در مورد دعانویسی باید گفت: که برخی از مدعیان آن، افرادی حرفه ای هستند و چندان اعتمادی به گفته­هایشان نیست. اگر کسی خواهان دعاست، باید با زبان خویش و با کمال توجه به مفاهیم نو و مضامین آن به درگاه خداوند دعا کند و از او حوائج خویش را طلب نماید و یا از اهل دانش و بصیرت در دین، دعاها و اذکاری را بپرسد.


تأکید می شود که به صرف ادعای فرد دعانویس، ما حق نداریم کسی را متهم کنیم و او را مسبب مشکلات به وجود آمده بدانیم. به نظر ما، شما به گفته های آن فرد اعتماد نکنید و انجام دستورالعمل های او نیز تا وقتی مخالف شرع و عرف نباشد و سبب آزارو اذیت کسی نشود و مستلزم کار حرامی نباشد، اشکال ندارد، ولی علاوه بر آن، از دعا، توسل، نذر و مانند آن غافل نباشید؛ زیرا ازدواج با یک همسر مؤمن و با اخلاق، یکی از توفیقات بزرگ و یکی از نعمت های با ارزش خداوند است و الزم است برای به دست آوردن آن تلاش کنیم. برای این کار این امور پیشنهاد می شود:


۱. در هر شبانه روز، یک بار زیارت عاشورا و دعای توسل به نیت این حاجت قرائت شود.

۲. در شب جمعه غسل کنید (غسل مستحبی) و بعد از نیمه­شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).

3.سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه نماز جعفر طیار به جای آورید (کیفیت آن در


مفاتیح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). این عمل که مورد توجه بزرگان دین بوده، در استجابت دعا بسیار


مؤثر است.


در پایان یادآور می شویم که اگر بدون هیچ گونه سوءظن و بدبینی به فرد یا افرادی به شکل قطعی و یقینی به این نتیجه رسیدید که فردی از همسایگان در امر ازدواجتان کارشکنی می کند و یا پیش خواستگاران شما بدگویی می کند و مانع ازدواج شما می شود، در صورت امکان با هماهنگی و توافق والدین برای مدتی یا برای همیشه مسکن خود را تغییر دهید. چه بسا در این تغییر و تحول و دور شدن از محل مسکونی، موفقیت شما تضمین شود؛ همان طور که در بسیاری از حرکت های اصلاحی، افراد موفق از همین اهرم بهره مند شده اند و بدون درگیری و روبه رو شدن با منشأ فساد، به نتایج مورد نظر رسیده اند.